Gå til indhold

Vår historia

Fjordeng - vår bakgrund & historia


Bakgrunden för företaget och våra produkter är ett mångårigt intresse för naturlig hud- och hårvård samt respekt för naturen och genom detta en insikt om att världen är full av vårdprodukter som är gjorda av artificiellt producerade ingredienser.
Med det tillvägagångssättet grundades SAMA natur den 1. Februari 2006 - uppkallad efter Sandie Majken Gade, som har utvecklat våra produkter och som var en av företagets två grundare - den andra, som idag äger företaget ensam, är Niki Gade.
Vi har en något komplicerad historia eftersom finanskrisen 2009 helt drog ur kontakten för en planerad heltidsinvestering i företaget – fram till dess drev SAMA natur vid sidan av heltidsjobb och studier.
Vår historia, som berättas nedan, innebär ett farväl till SAMA-naturnamnet 2011, men en återintroduktion 2016.

Det hela började 2004. på hobbynivå
En av företagets 2 grundare - Sandie Majken Sandholm (senare Gade) - hade sedan 2004 - och fram till tillkomsten av Afrodites bod 2006 - via internetauktionssajten QXL.dk sålde en handgjord kräm som heter SAMA - enligt eget recept - för torr, känslig & irriterad hud. SAMA är initialerna till Sandies förnamn - Sandie Majken - som också senare döpte till SAMA nature.
Det visade sig snart att krämen effektivt hjälpte många människor med problem som de kämpat med i flera år - och framgången med krämen ledde till att vi skapade "Aphrodite's shed i/s" (senare puritas.dk i/s) och "SAMA natur i/s" 2006.

Företagen är etablerade
SAMA natur var produktionsbolaget bakom SAMA blå serien, som produkterna döptes om samtidigt som företagen etablerades - blå såklart på grund av den karakteristiska rena blå färgen som speciellt kännetecknar krämen och som är ett resultat av det antiinflammatoriska ämnet azulene som är naturligt blått.

Aphrodite's Shed var vår egen försäljningskanal till slutkunder. Ambitionen då var att vi skulle ha externa återförsäljare och för att inte konkurrera direkt med dessa hölls produktion och grossistförsäljning åtskilda från detaljhandeln i form av de 2 bolagen.
Vi fick då också ett antal dealers, men i och med finanskrisens inbrott i slutet av 2008 minskade ett antal dealers sitt utbud och det slutade med att vi helt gav upp tanken på att satsa på detta.
Namnet Aphrodite's Shed var tänkt som en hyllning till den grekiska gudinnan Afrodite och uppstod halvt på skämt, men vi antog det snabbt som namnet för att representera detaljhandeln.
Sandie studerade vid denna tid antikhistoria vid Syddansk Universitet i Odense, och här var hon dagligen i "kontakt" med de gamla grekiska gudarna - bl.a.a Afrodite Hennes namn betyder havets skum på grekiska, hon fick detta namn för att hon föddes i havet.
Aphrodite är kärlekens och skönhetens gudinna och därför tänkte vi att hon skulle vara en bra representant för företaget, då produkter ger yttre skönhet & välbefinnande och de är gjorda med respekt och kärlek till naturen.
Att lägga till ett skjul till namnet var den "roliga delen". Tanken var att det var här Aphrodite stod och gjorde SAMA blå produkter. I det här skedet var företaget fortfarande på hobbynivå, vilket också återspeglas i namnet.
Aphrodite's shed var vår första försäljningssida med beställning som skedde med ett enkelt formulär och efterföljande betalning via banköverföring. När vi började testa en dedikerad webbutik i början av 2007 gjorde vi det från en ny hemsida: puritas.Storbritannien

Afrodites skjul blir puritas.dk
Under en testövergång hade vi 2 försäljningsställen online - Afrodites bod.dk, där beställningar gjordes med ett enkelt formulär och efterföljande banköverföring, vilket naturligtvis förlängde leveransprocessen.
Därför ville vi ha en riktig nätbutik med Dankort och kreditkortsbetalning, men eftersom vi ville testa en sådan ny lösning innan vi drog ut kontakten på det vi visste fungerade blev Puritas.dk född som en testbutik.
puritas.dk är uppkallat efter det latinska ordet "puritas", som betyder renlighet - ett ord som mycket väl beskriver de produkter vi säljer.
Testen gick så bra att vi redan i mitten av 2007 stängde Afrodites Skur och gick över helt till den nya webbutiken och puritas.dk var då den enda försäljningskanalen.
Vi ville också bli av med Afrodites skjulnamn eftersom vi ville fokusera på att göra verksamheten på heltid och på så sätt fasa ut det "roliga" i namnet.

berkana URUZ - med doft & färg
Som ett led i arbetet med att göra SAMA natur till en heltidssysselsättning bedömde vi att vi behövde ett komplement till SAMA blå serien så att vi också hade en till vanlig vårdserie.
Efter en lång utveckling lanserade vi 2009 en ny vårdserie kallad berkana URUZ.
Serien är utvecklad med fokus på bra effektiva produkter med härliga texturer, underbara dofter och inbjudande färger – den senare var, och är fortfarande, väldigt unik. Eftersom vi hade varit mycket framgångsrika med att varumärket SAMA blått som "den blå krämen" försökte vi samma tillvägagångssätt genom att lägga till naturliga färger till produkterna så att vi fick en orange (mandarindoft), en rosa (rosenträdoft), en grön ( eukalyptus- och apelsindoft) en gul (doft av druvor och apelsin) och en vit (salviadoft).
Produkterna är framtagna med syftet att de – givetvis – ska fungera och fylla sin funktion, men också i hög grad ge sinnesupplevelser via de spännande och tilltalande färgerna, de ljuvliga aromaterapeutiska dofterna och de läckra och behagliga texturerna. Vår filosofi var att även om berkana URUZ är naturliga produkter så behöver de inte vara tråkiga.
Både doften och färgerna var naturliga. Dofterna kom från 100% naturliga eteriska oljor, som är gjorda av sav från naturens växter och som förutom doften även hade en effektfunktion i produkten i fråga. Färgerna utvanns också från naturens växter – t.ex.t.ex från persilja, paprikafrukt och morötter.
berkana URUZ var en bred serie med något för alla hudtyper då den innehöll produkter för normal/lätt torr hy, torr/mycket torr hy och fet/oren hy - uppdelad i 5 olika färger/dofter, var och en innehöll en kräm, en bodylotion, ett bodyschampo, ett hårschampo, ett balsam och en handtvål.
Tyvärr blev serien aldrig någon stor succé och den lades ner i oktober 2011, ca. 2,5 år efter lanseringen.
Det var väldigt tråkigt att stoppa berkana URUZ-serien - men i gengäld lanserade vi i februari 2012 ytterligare en ny serie som hade varit under utveckling tillsammans med berkana URUZ åren 2008/2009.

SAMMA VIT - utan doft & färg
När vi utvecklade berkana URUZ-serien, som skrivits ovan, gjorde vi även en annan serie - nämligen en utan färg och doft, som till sin natur är extremt allergivänlig och utan det, som gradvis har blivit känt som "onödig kemi" (färgämnen, doft, etc.)
Men vi valde att satsa på det nya och annorlunda – det var inte rätt beslut. Därför tog vi 2011 den andra serien "ur lådan" och färdigställde den för lansering i februari 2012.
Serien som heter SAMA white var en härlig vårdserie utan färg, doft (d.v.s. parfymfri) och givetvis utan parabener och andra hormonstörande ämnen. Serien lever fortfarande – idag heter den SAMA hudvård.

SAMA raderas och ersätts av puritas.dk
I mars 2010 blev Puritasdk & SAMA natur gick in i Nikis enskild firma: yiati group, där Niki redan driver en teambuilding-verksamhet under namnet "syneimi teambuilding". Detta gjorde vi dels för att underlätta administrationen, men också för att försäljningsnedgången gjorde att det inte längre fanns tillräckligt med arbete för 2 personer, varför Sandie hoppade av som delägare.
Samtidigt beslutade vi också att förenkla strukturen i förhållande till att ha ett angro pg produktionsbolag och ett detaljhandelsbolag och i samband med att båda företagen upphörde att vara legala företag togs "SAMMA natur" bort som namn som namn.
Under en period bevarades produkternas namn, men 2012 togs även SAMA bort från produktnamnen så att de hädanefter kallades "puritas.dk blå kräm", "puritas.dk blå schampo" och "puritas.dk vit kräm".

puritas.dk går ut och SAMA blir ett varumärke och produktnamn igen
Under 2015 insåg vi att det var ett misstag att skrota SAMA-namnet - dels för att SAMA natur fint signalerar att våra produkter är naturprodukter, dels för att SAMA natur var en unikt namn som ingen annan hade - puritas.dk är f.t.ex väldigt historielöst i sitt namn, där SAMA bär hela vår historia. Dessutom vill vi ha möjlighet att etablera webbshoppar utomlands och här ser vi SAMA natur som ett bättre namn, där puritas.dk har svagheten att den innehåller domännamnet i själva varumärket.
Det är därför vi äntligen bestämde oss för vår 10-årsdag - d. 1. Februari 2016 - att SAMA-namnet ska återinföras och puritas.dk helt försvinna.
Samtidigt fick produkterna byta namn till något som kan användas över nationsgränserna utan att namnet behöver översättas.
I samband med lanseringen av den nya SAMA naturwebbplatsen i oktober 2016 bytte produkterna namn så att "puritas.dk blå serie" kallas idag "SAMA medicare" medan "puritas.dk white series" heter idag SAMA hudvård.

Vi är redo för framtiden och de kommande 10 åren
Med dessa förändringar och möjligheter att etablera export känner vi att vi nu är redo för framtiden och inte minst de kommande 10 åren med en inriktning som passar till 100% med de ursprungliga tankarna och de visioner företaget och produkterna grundades på.
Det har varit en lång och slingrande väg - men äntligen har vi hittat vår väg, och från och med nu går den rakt fram - under namnet SAMA natur.

Kundvagn

Din varukorg är just nu tom

Köp nu